„Viziunea pe care o impune poezia lui Radu
Voinescu poate fi apropiată Apocalipsei lui Ioan, cu observaţia că textul
biblic e cu mult mai blând, mai uman, de un fantastic deloc terifiant.
Apocalipsa poeziei «Hierofantului», ca spirit şi imagistică, este comparabilă
cu pânzele «picturii sălbatice» şi ale expresioniştilor.“ (Valeriu Filimon,
„Hierofanie arhetipală”, „Literatorul“, Anul XI, nr. 21-22-23, 9 iunie-2 iulie 2001);
„Poetul Radu Voinescu e un homo duplex,
oscilând, aparent conciliant, însă neîmpăcat în fond, cum i se cuvine unui
artist, între existenţialismul damnării şi idealitatea fastuos estetă, ceea ce,
privind lucrurile mai de sus, confirmă barocul care îşi înglobează cu voie bună
propria negaţie“ (Gheorghe Grigurcu, „Barocul damnării”, „România literară“,
nr. 37, 18-24 septembrie 2002);
„Paginile «Hierofantului» apar stenice prin
siguranţa viziunii şi a mijloacelor alese; de ce nu, şi prin curajul de a înota
contra curentului“ (Ruxandra Ivăncescu, „Poezia ca eternă sărbătoare”, „Vatra“,
nr. 4-5/2001);
„Eseurile lui Radu Voinescu reprezintă o lectură
extrem de captivantă, prin seducţia ideilor, pasiunea argumentaţiei şi prin
considerabila capacitate a autorului de a reflecta original asupra existenţei
personale şi colective. Diversitatea argumentelor şi pluralismul punctelor de
vedere indică un spirit nobil, cultivat şi îndrăzneţ.“ (Maria-Ana Tupan, „Un
antropolog al modernităţii”, „Luceafărul“, nr. 13, miercuri, 10 aprilie 2002);
„Textele din Modernităţi se impun datorită
unei uimitoare ştiinţe a autorului de a discuta cu fervoare ideile, rămânând,
în acelaşi timp, sobru ca expresie şi
echilibrat ca opţiune interpretativă. În acest sens, Radu Voinescu ţine mai
degrabă de o tradiţie a eseului în sensul clasic al termenului…“ (Otilia
Hedeşan, „Antropologia ca fascinaţie”, „Orizont“, nr. 19, 2002);
„Multă lume nu-l agreează pe Radu Voinescu
pentru felul său tăios şi neconcesiv de a face critică (…) Însă, critic fiind,
Radu Voinescu nu nedreptăţeşte pe nimeni.“ (Horia Gârbea, „Secolul religios şi
hiero-fantele”, „Luceafărul“, nr. 23, miercuri, 19 iulie 2002).
„Scormonind prin sensurile modernităţii,
eseistul reuşeşte mereu să scoată la suprafaţă adevăruri în care lumea
frământată de azi se regăseşte, dincolo de diferenţele marcate de «spiritul
vremii», într-o reconfortantă comunicare cu umanitatea dintotdeauna.“ (Ion Pop,
„Scormonind prin sensurile modernităţii”, „Piaţa literară“, Nr. 16, 15-31
august, 2002).
„Menţionez modernitatea tehnicii analitice
utilizate de critic. Radu Voinescu îşi precizează cu claritate obiectivele
urmărite şi analizează apoi monografic noţiunile. De la un capă la altul,
demersul critic se desfăşoară sistematic, păstrându-şi coerenţa. Descompunerea
discursului în secvenţe, paragrafe şi segmente analitice se derulează mereu din
perspectiva întregului, evoluând inevitabil spre restructurare.
Relev fluenţa exprimării, limbajul elevat,
claritatea expunerii, acurateţea terminologică. Radu Voinescu aduce o viziune
individualizată, convingător argumentată şi concludent exemplificată asupra
unei categorii esenţiale a esteticii contemporane.” (Ion Bălu, „Trivialul în
literatură”, „Viaţa Românească”, anul C (100), nr. 8-9, august-septembrie 2005)
„Radu
Voinescu s-a afirmat, în presa literară, precum şi în volumele publicate până
acum, ca un critic literar prob şi echilibrat în judecăţi. Meticulos, cititor
atent, excelent analist, beneficiind de o, rară astăzi, claritate şi simplitate
a expresiei, de un mental maleabil, apt să investigheze cu egalitate de spirit
creaţii zămislite în, practic, toate cheile literarităţii, autorul recent
premiatului volum Trivialul (Editura Fundaţiei Culturale „Libra”,
Bucureşti, 2004; premiul pentru critică al Asociaţiei Scriitorilor din
Bucureşti) – îşi dezvăluie din ce în ce mai pregnant apetenţa pentru proiecte
de anvergură. Structură paradoxală, de acribie mercuriană, dar, totodată, de
deschidere spre infinitul neptunian al manifestărilor culturale, Radu Voinescu
întreprinde, în volumul amintit, un demers de o mare ambiţie intelectuală,
încercând să reformuleze câmpul conceptual al esteticii, prin reconsiderarea
elementelor fundamentale ale acestui domeniu. […] Privirea criticului (care
este, în plus, poet, eseist, prozator) însoţeşte deducţiile sociologului, ale
antropologului cultural (virtuţi ilustrate deja în volumul de eseuri Modernităţi,
2001), ale exegetului familiarizat cu studiile culturale practicate astăzi în
Occident, cu teoriile despre teritorii de graniţă ale ştiinţei, cu ampla
tematică postmodernă, cu dezbaterile de idei ale contemporaneităţii.” (Simona
Grazia Dima, „Esteticianul – contemporanul nostru”, „Viaţa Românească", nr. 3,
anul CI (101), martie 2006).
„Radu Voinescu face figură aparte printre
congeneri, cu primăveri nu prea multe şi cu disponibilităţi literare de cotă
cât mai înaltă. Poet cu fibră naturală, deopotrivă senzitiv şi hieratic,
ispitit de traiecte iniţiatice în misterele existenţiale (vol. Hierofantul
şi Poezii), este dublat de un spirit critic bine chibzuit, care îi
înlesneşte judecăţi de un real discernământ. Cu onestitate şi răbdare,
explorează, verifică şi încearcă o dreaptă percepţie asupra fenomenului
cultural-artistic (Spectacolul literaturii), apoi se deschide multiplu
rafinamentului şi ştiinţei sale ambiţionând erudiţia. Subtil şi vivace,
receptiv şi riguros, Voinescu a ajuns la eseistica de profunzime, fiind în
acest compartiment printre fruntaşii actuali (vol. Modernităţi) şi la
studiul extensiv al probelor teoretice, cum este această monografie a
categoriei trivialului, unică în cultura noastră, dacă nu mă înşel, după «ani
de documentare şi de decantare a experienţelor», cum mărturiseşte autorul
însuşi.” (Constantin Trandafir, „Radu Voinescu – un remarcabil examen al
trivialului”, „Revista nouă”, anul III, nr, 4-5-6 (25-26-27), aprilie-mai-iunie
2006).
„Dacă Radu Voinescu este scriitor român asta se
întâmplă pentru că el scrie în limba română şi a abordat, cu precădere, întâmplări din acest spaţiu etno-geografic.
Viziunea sa este, cu toate acestea, tentată de universal, de condiţia umană în
general, deasupra şi oarecum în răspăr faţă de ideile şi temele dominante
(unele, efemere) ale culturii locale. Încă din Modernităţi (eseuri de
antropologie culturală, 2001) se acreditează ideea că umanismul contemporan
se cuvine să se sprijine pe universaliile fiinţei omeneşti, iar Spectacolul
literaturii (2003) încearcă a clarifica şi înnoi sensurile unor concepte
estetice (şi în felul recomandat de Theodor Codreanu prin neoconfucianista
«rectificare a denumirilor» – tcheng ming), devenite victime ale unor
contradicţii incontrolabile.” (Florin Dochia, „Pentru o estetică integratoare. Trivialul,
de Radu Voinescu”, „Axioma”, anul VII, nr, 5 (74) – mai 2006)
„Un autor dintre cei care descoperă balansul
periculos între timpul profan, al istoriei, şi celălalt timp, cel neschimbat,
al divinităţii.” (Eugenia Ţarălungă, „Muzica şi vârtejul sferelor”, „Viaţa
Românească”, anul C (100), nr. 8-9, august-septembrie 2005).
„Trivialul
este un volum cu fason academic, doctoral – un adevărat tratat clasic –, cu o deschidere
de compas care impune respect. Situat între estetică şi teorie literară,
«monografie a unui concept» şi «încercare de re-umanizare a esteticii», el
conţine importante implicaţii filosofice, psihosociologice, mentaliste şi
antropologice.
În opoziţie cu tezele kantiene şi cu o întreagă
tradiţie clasică – deja revolută – care aşază arta înaltă sub semnul frumosului
artistic şi al spiritualului, Radu Voinescu extinde, pe coordonatele
contemporaneităţii, demersul esteticianului romantic Karl Rosenkranz din O estetică a urâtului şi teoriile despre
«carnavalescul popular» ale lui Mihail Bahtin din cartea despre Rabelais,
investigând avizat, cu o remarcabilă acuitate, categoria estetică dominantă a
zilelor noastre – în artele plastice, în literatură, în teatru, muzică, film,
în folclorul tradiţional şi cel urban, în cultura europeană, dar şi în arta de
pe alte continente.
Avem de-a face cu o carte de pionierat şi,
totodată, cu o carte de vizită, una dintre cele mai serioase şi mai
substanţiale apariţii româneşti în domeniu din ultimii ani. Din nefericire,
asemenea volume «doctorale» nu prea au darul să aducă în prim-plan un autor
extrateritorial atât faţă de mediul academic, cât şi faţă de zonele vizibile
ale frivolei noastre gazetării culturale.” (Paul Cernat, „O estetică a
trivialului”, „Cuvîntul”, Anul XII (XVII), Nr. 7 (349) 15 Iulie-14 August 2006)
„Radu Voinescu este un simfonist al scrisului,
în sensul în care, cu dezinvoltură, dar şi cu prudenţă, este mereu capabil să
adopte noi ipostaze stilistice. Volumul Erezii pioase este cel mai bun exemplu
al talentului său. El ştie literatură şi de aceea ne lasă impresia unei anumite
versatilităţi. Cu toate acestea, fiindcă niciodată nu s-a putut îndepărta de
uman, artificiile sunt repede supuse acestuia. Avem de-a face cu un autor
subtil şi puternic, graţios şi îngândurat, elegant şi viu.” (Dan Stanca, text
pentru coperta a patra la volumul Erezii pioase).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu